OVER DE RFB
IDENTITEIT
De Road Federation Belgium (RFB), opgericht in 1987, is een non-profit, apolitieke organisatie die zich inzet voor de bevordering van weginfrastructuur en -vervoer. Als lid van de European Union Road Federation (ERF), gevestigd in Brussel, werkt de RFB nauw samen met de International Road Federation (IRF) in Genève
MISSIE
De RFB zet zich in voor initiatieven die de weginfrastructuur, haar gebruikers en een efficiënt verkeersbeheer ondersteunen. De organisatie neemt actief deel aan maatschappelijke discussies rond mobiliteit en het veilige vervoer van mensen en goederen. Ze pleit voor de geïntegreerde ontwikkeling van alle vervoersmodi om hun synergieën en algehele efficiëntie te verbeteren.
BELGIË BINNEN EUROPA
Verschillende wereldwijde megatrends en kritieke kwesties hervormen de toekomst van mobiliteit:
- Technologische vooruitgang: Innovaties in technologie leiden tot hogere niveaus van voertuigautomatisering (ADAS) gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van ongevallen. De markt ziet geleidelijk de invoering van meer autonome rijtechnologieën. Artificiële Intelligentie (AI) kent een razendsnelle evolutie. Steeds meer toepassingen leiden tot een veel snellere en betere besluitvorming, complementair of zelfs competitief met menselijke handelingen.
- Klimaatverandering: Regelgevende verschuivingen naar elektrificatie worden gedreven door zorgen over klimaatverandering, en worden versneld door initiatieven zoals de Green Deal van de EU, die streeft naar koolstofneutraliteit tegen 2050.
- Duurzame wegenbouw: De Green Deal van de EU omvat regelgeving ter bevordering van “Groene Publieke Aanbestedingen” in de wegenbouw, met lopende herzieningen die de nadruk leggen op het gebruik van milieuvriendelijke materialen. Het in evenwicht brengen van EU-brede doelstellingen met nationale belangen vormt echter heel wat uitdagingen.
- Klimaatbestendige infrastructuur: De behoefte aan klimaatbestendige weg-infrastructuur benadrukt het belang van innovatieve oplossingen voor het ontwerp en voor de materialen die op de markt beschikbaar zijn.
- Vervoersmodi: Ondanks inspanningen om alternatieve vervoersmodi, zoals spoor en binnenwateren, te bevorderen, blijven wegen de voornaamste vervoerswijze voor zowel passagiers als vracht, wat de noodzaak van integrale vervoersplanning onderstreept.
- Focus op stedelijke mobiliteit: Stedelijke mobiliteit wint steeds aan belang, met een groeiende focus op actieve vervoerswijzen en het gebruik van openbaar vervoer. Het implementeren van Duurzame Stedelijke Mobiliteitsplannen (SUMPs) houdt rekening met de behoeften van diverse belanghebbende partijen, o.a. veiligheid en leefomgeving.
De geografisch strategische positie van België, met belangrijke havens zoals Antwerpen en de nabijheid van Rotterdam, benadrukt zijn betekenis als een belangrijke logistieke hub binnen Europa. Stedelijke congestie blijft echter een uitdaging, vooral in Vlaanderen en Brussel, ondanks de toename van telewerken.
ACTIVITEITEN
Binnen het kader en de grenzen van haar maatschappelijk doel heeft de Vereniging in het bijzonder de volgende activiteiten:
– de samenwerking bevorderen tussen de verschillende partijen die bij de weg betrokken zijn, in de ruimste zin, in harmonie met de andere vervoersmodi;
– de duurzame mobiliteit van mensen en goederen verzekeren, de overheid uitnodigen om te investeren in wegeninfrastructuur en het onderhoud ervan, en tegelijk het milieu beschermen, voor meer veiligheid en meer comfort voor de gebruikers;
– deelnemen aan werkzaamheden en informatie uitwisselen met andere instanties die een soortgelijk doel nastreven;
– het organiseren van studies, bijeenkomsten, congressen, rondetafelgesprekken;
– het organiseren en promoten van elke andere actie die het nastreven van zijn doelstellingen kan bevorderen.
RF Belgium organiseert sinds 1998 regelmatig persconferenties over verschillende thema’s, zoals congestie, verkeersveiligheid, mobiliteit. Naast het specifieke thema presenteert het bij deze gelegenheid een update van de “Missing Links”, namelijk de Missing Links en Priority Works.
Prioritaire wegwerkzaamheden in België
Onder invloed van de budgettaire bezuinigingen heeft België sinds 1985 de financiële middelen voor openbare investeringen en wegen in het bijzonder sterk verminderd. Deze situatie verergert de problemen van congestie, onveiligheid, vervuiling en achterstallig onderhoud. Terwijl de andere Europese landen gemiddeld 2,4% van hun BBP besteden aan overheidsinvesteringen, besteedt België er slechts ongeveer 1,4% aan, ofwel 40% minder. RF Belgium legt de openbare besturen regelmatig een lijst voor van prioritaire werken die op korte en middellange termijn moeten worden uitgevoerd om de efficiëntie van het wegennet te optimaliseren.
Deze omvatten in het bijzonder:
– het realiseren van ontbrekende schakels “Missing Links” om het netwerk te vervolledigen en de winstgevendheid van reeds gedane investeringen te verzekeren
– aanleg van nieuwe rondwegen om de doorstroming van het doorgaand verkeer te verbeteren en de kwaliteit van het stadsleven te behouden
– beveiligen van het wegennet door “black spots” weg te werken, veilige kruispunten te ontwikkelen, enz.;
– de aanleg van rotondes met de juiste afmetingen – de aanleg van stedelijke tunnels
– enz.
– Het doel van RFB is om via de georganiseerde evenementen de prioritaire werken door de overheid snel af te ronden, wat zal bijdragen tot het oplossen van mobiliteitsproblemen, ten voordele van de economie, de veiligheid en het milieu.